cinta hati dinda

bleh berkenalan??

Monday 3 October 2011

How to buy a car???help me plezz...




Hi...

Walaupun agak segan untuk msukkan entry ni..tapi tkpelah..aku tebalkan muka jgk.Kata org..malu bertanya sesat jalan....nak tak nak,kena tanya jugak!Aku ada terfikir untuk beli kereta dlm masa terdekat ni..(yeke??) iye......

Dah naik tepu kepala otak aku dok fikir..macam2 hal.Opis kitaorg...dengar2 cite hujung tahun ni,dah nak pindah ke selayang..Adehhh...napelah nak pegi pindah kat hujung dunia sana tu..pindahlah dekat2 sini jek..dkt sebelah masjid jamek tu ke..dalam KLCC ke..kan senang sket aku nak g..tak pyh nak migrain pikir camana cara nak gi keja.naik je lrt..tau2 dah sampai kat entry KLCC tu.Ini kalau kat selayang..konpem2 lah aku kena pindah pegi sana.Takkan aku nak dok kat cni lagi..jauh,klu dah duduk kat sana pun,aku rase kena naik bas.huhuuuu....warrrggghhh...tak suka..dah lama dh tak naik bas...

Jadi...aku pun mengambil inisiatif yang agak drastik..call mak aku!

Aku : Ma...owg nak beli kereta...(tanpa ada perasan).cakap mcm nak beli keta mainan dekat kedai cine..

Mak aku : HAh!!!bakpo pulok...tok payoh lah nak bowok2 keto...bukenya reti sangat..nga jale cibuk2 kl         tu...issshhh..tok payoh lah...

Aku dah terkedu dah..niat nak beli keta yang mulanya berkobar2 terus menguncup.macam bunga ros yang dah seminggu,atas meja aku kat opis tu..

Aku pun cite lah masalah yg sebenarnya...takkan aku nak benti keja lagi...tak nak!!!!!!!!aku sayang keje ni...walaupun ianya bukan job scope aku..aku suke..

Tapi mak aku tetap tak setuju..dia cakap..alah..bincang lah dulu ngn kawan2..cari umah yang dekat..senang sket gi keja..alahai mak aku ni..ingat senang agaknya nak cari umah yang depan tangga ngan tempat keja..bertuahlah kalau dapat..tapi aku yakin..kalau aku pujuk2..jet2 sket..mesti mak aku setuju punya...wahahaha..

tapi kena tanya org lain dululah yang berpengalaman...

Camana step2nya tu yang aku kena buat...conpiuslah..

At the first stage..kena watpe?jumpa car dealer ke??

Aku ada servey beberape blog...untuk wat loan dengan bank..mungkin lepas kot..ala,aku nak amik viva atau myvi je kot...

Kalaulah aku amik..dengan zero downpayment..maksudnya aku tak pyh byr pape ke??
Ada kos-kos lain ke yang aku kena bayar sebelum aku dapatkan keta tu??yelah...nak jugak tahu berape yang di perlukan..at least paling minimum lah aku kena ada..untuk tempahan ke apa..
Untuk wat loan tu...kita kena handle sendiri ke..or just bagi sume doc yang bank perlu tu kat car dealer and diaorg akan settlekan??
Agak2 berapa lama untuk settlekan urusan beli keta ni???


Sesiapa yang boleh bagi maklumat kat aku...plezzz...aku perlukan khidmat nasihat dari korang sume...

TQ...

4 comments:

  1. ermm .. okey. Viva ke myvi ke okey je tu. Yang penting tgk dan sesuai ngan bajet.Tapi ada orang kata viva ngan myvi baik myvi. Utk jln jauh .. selesa sikit. skrg ni baru kuar myvi 1.5 comel..

    alaa senang je. Pergi kat pameran kereta Perodua. Car dealer akan cari kita kat sana. hehe ..

    Diorang urus semua termasuk loan - urusan bank. - kena sediakan salinan ic, lesen kereta.

    Cuma suruh dia cari bank yg bagi interest 3% ke bwh spt Public Bank. Diorang juga akan tanya nak bayar pendahuluan berapa .. tempoh pinjaman .. jenis model .. booking nombor jika nak .. kemudian dorang akan panggil pergi kat bank - sign agreement.

    Selesai semua tu.. dorang akan panggil pergi kat perodua kalau nak bayar pendahuluan. Kemudian tunggu jeeee.. kereta akan sampai sama ada nak pergi ambil sendiri atau suruh agen tu bawa terus kat depan rumah.

    ReplyDelete
  2. pergi kat dealer dengar dulu cerita dieorang. tanye semua nya.. hehe

    ReplyDelete
  3. haah.. betol tuh.. gi jek kat tempat org jual kete.. konfem dorang boleh tolong.. kalo x nak bayar pape pon boleh jugak.. tapi bulan2 kena bayar mahal sket lah.. sebab sume kos dah masukkan skali ke dalam loan kete adik tu.. contoh nye kos utk insuran kete..

    ReplyDelete

thanks for your comment dear