cinta hati dinda

bleh berkenalan??

Thursday 12 April 2012

PLKN best sangat ke?????

Klu tanya aku soalan kat atas tu,memang la aku jawab BESTTTT sangat!!!!=)


latest batch,klu tk silap aku akan mendaftar bln 5 ni..

Aku join the first batch of PLKN.masa tu thun berape eh..lupa plk.Sama mcm org len jgk,masa first2 dapat tau..terus aku rasa nk pitam.mcm2 ada dlm kepala..aku dok bayang kena wat latihan mcm askar dlm kem..hehehe..masa tu i was located at kem plkn kuala kubu baru..dekat ngn darul quran tu..kawasan yg di kelilingi bukit.....hijau aje mata memandang..tp bangun pagi2,memang kau rasa menggigil nk mandi..sejuk gilerrrrrrr!

stay kat sini dlm sebulan jek utk latihan fizikal...after that,pindah gi upm utk kenegaraan,bina karekter,n khidmat komuniti.

dekat kem masa tu...kitaorang dok dlm khemah jek..tido pun atas hamock..huhu..sakit belakang2..tkde rumah,takde katil...sedih tul.setiap khemah ada 10 orang..my tent was known as khemah X1.betul2 dpn tmpt perhimpunan...hubungan tu cepat je terjalin erat,seminggu je kt sana..dh rasa mcm siblings.i still remember all of my frenz..ida(kita org panggil dia komposer sebab gile ubah lagu),noriz,as,san(da only chinese in our tent),liyana(bidayuh girls who are so sweet),syikin(my one n only kelantanese frenz),linda,wahidah(seorang yg selalu ckp,tak semangat nk idup..n she will be scolded),n hanis...i mizz u uols!!!!!!

cukup seminggu je kat sana,muka aku dah macam ape.hitam legam kot..ni kes dok berjemur tgh panaslah..wat raptai utk perasmian..eiiii...nk pakai bedak pun tk leh!!

kitaorang sume satu geng..platun 17,kompeni D.tak tau kenapa..bdk2 lain ckp kompeni D is trouble maker..haha..tapi bukan geng2 dari platun aku k..

dulu dan sekarang,mesti banyak beza..aktiviti pn aku rasa makin improve........ada kawad,bljar pasal tmbuhan hutan,kayak..flying fox..operasi menyelamat..macam2..

antara yg paling best dan paling aku tak boleh lupa aktiviti navigasi malam..di takdirkan kompeni D masuk hutan hari khamis mlm jumaat..agak scary...6 platun masuk sekali,tapi lain2 starting point la..platun aku ada lebih kurang 40 org.agak ramai......tapi still rasa takut.kitaorg di beri map,lampu suluh..so,pandai2lah kau cari arah utk smpai ke checkpoint.aku tukang ikut jelah...baca peta memang aku fail..hehe..

kitaorang start lebih kurang pukul 8 lebih..tak smpai 15min,ujan turun renyai2..pastu kasut dh basah sbb kena redah anak sungai..adeh..tensen tol.kwsan dia ada yg ok,ada yg kena naik n turun bukit..masa tu memg mencabar..smpi satu tahap,we all kena panjat..letak kaki atas paha n pijak bahu ketua platun utk naik ke atas..thanks firdaus!!!!!

cikgu2 boleh plak menyorok dlm semak tu...wat2 la pakai kain putih..pastu dok goyang2 pokok..eiii....geram tol!!dalam pada tu takut jgk..manala tau..itu yg betul2..bkn cikgu aku.naye je kang!!!

last2 kitaorang smpai jgk kt ending...first platun yg sampai!hebat kan??*hehe..bajetlah..masa tu dh dkt kul 12mlm.tapi dok tercongok kat situ mcm orang bengong tunggu platun lain..sampai kul 2 lbh kot..stress...ngn nyamuk nya,ngntuknya..nk terkencingnya...mcm2!!tapi itu pengalaman pling best la aku rasa......even masa kat U pun,ada jgk la aku masuk2 hutan..tapi tak mencabar mcm dkt plkn...

dlm masa 3 bulan..mcm2 hal kat plkn ni........sumenya kita share ngn kawan2 jek.ada member yang ok,ada yang menyakitkan hati..ada yg buat kita menyampah.so.....bila dh nyampah,apa lagi..mulalah nk anyam ketupat*adoi..bek benar perangi kau kan jue!!
rindu kt family,memg jgn cakaplah......nasib baiklah paklong n maklong aku slalu dtg melawat.tak pun bawa aku blik umah...=)

masa dekat upm,rasanya tak sabar2 nk tunggu plkn habis.......rasa dh penat..tapi bila sampai masa,sume dok menangis macam ape...

sehari sebelum habis..kitaorang ada upacara perasmian penutup.dato' seri najib yg datang petang tu..so,mlmnya..kitaorang wat gathering kat cafe..rasanya mlm tu sume platun wat gathering.maklumlah esok dh nak balik...
sorang2 bangun wat ucapan...sedih sangat masa tu..sume bengkak mata menangis..yg tak leh blah tu,member2 yang laki pun bantai nangis tk ingat..adoilah..muka bukan main macho sorang2..haha..bila ingat balik,kelakar pun ada..

one more thing.......lagu tema utk plkn lain tau masa tu..lagi best kot dr yg sekarang..haha..*bagi akulah kan..

nak tau camana???ok..tgok lirik kt bwh..ini yang aku ingt la..

kami anak-anak malaysia
berbagai bangsa berbagai budaya
kami sedia menyumbang tenaga
demi kedamaian negara tercinta..


minda tinggi tinggi teknologi terkini
tegakkan jati diri tak tersisih
kami sahut cabaran dunia
warganegara generasi berjaya..


kami anak-anak malaysia
bersepadu menghadapi segala
demi kedamaian negara tercinta..

lebih kurang mcm ni lah kot..tak berape nk ingat dh..hehe..
so..what ever it is..PLKN tetap best....
adik2...sape2 yang dapat peluang utk masuk plkn,pegilah...no worries,u will be fine,u will be hepi,and u will be very grateful for being chosen!!pergilah...sekali je seumur hidup......=)

4 comments:

  1. wah,macam bez^^
    kurang sikit rasa gementar fira nak masuk plkn bulan 5 ni:)

    ReplyDelete
  2. Its ok fira.juz go for it..u will like it..=D.jgn takut ehhhh...nanti leh jmpa pkwe hnsem kt sn.kihkih

    ReplyDelete
  3. zaman akak takde lah plok plkn ni...

    ReplyDelete
  4. Salah seorang bekas pelatih. tapi kump 1 siri 5/2008. Kira banyak berubah dah. Seronok juga, tapi banyak lagi yg tak seronok. Hahaha...

    ReplyDelete

thanks for your comment dear