cinta hati dinda

bleh berkenalan??

Monday 11 June 2012

Sup Daging

Masih lagi melepak dkt umah...apa nak jadilah dgn aku ni??*jadi orglah...takkan kucing plk!hhuhu


Pagi tadi teman Niza,housemate aku pegi HUKM..konon2 nak wat ujian saringan HIV..yelah makcik tu kan nak nikah tak lama lagi..sampai je kat sana,abang kat kaunter tu ckp..

"kita kat sini tak buat ujian HIV tu..sbb HUKM semi government..klu nak buat,cuba pegi klinik bandar tun razak"

adehhh...pulak dah.langsung tak terfikir.aku ingat HUKM,sepenuhnya goment..Nak tak nak,kitaorang pegi ke klinik kesihatan bandar tun razak plk.Mak aiiihhh...ramai nya orang sakit!Kakak nurse tu ckp..

'Awk kena booking dulu..tk bleh wat sekarang.Ni,tulis dulu dlm buku,nak wat bila.amik borang ni,isi!nanti bila datang nak wat ujian,bawak skli.surat dari pejabat agama pun nak jgk.."

Hmmm..susah jgk eh nak nikah ni.banyak menda nak kena uruskan..cian niza,dh pening kpla dh.ok STOP!!
apa kaitan pulak dengan tajuk sup daging?dah tersasar jauh dah ni,menyimpang...hehe.
Yelah..balik dari temankan niza tulah aku beli barang.Tetiba rasa nak masak sup daging..walaupun tak pandai sangat,aku wat jgk stail aku sndiri.campak itu..campak ini..siap!janji kenyang..=)

Resipi tu..klu nak,korang google lah.banyak resepi yg dh ada.mcm2 cara nak masak sup daging ni.lain orang lain bahan,dan lain caranya...tapi yang basic tu lebih kurangla.kena letak air jgk..takkan ckp sup,tetiba suruh letak santan pulak kan!ok..shall we proceed??jom kita ke dapur..jom..


goreng or tumiskan bawang merah..halia pn ltk jgk sket.sila abaikan kuali aku yang tak berapa nak hensem tu,kuang..kuang!!


masukkan daging dan air kedalam periuk,rebus.Bila dah agak menggelegak,masukkan perencah sup.aku pakai adabi punya.letakkan garam dan perasa secukup rasa.mana daging?tak nampak pun...banyak sangat letak air..tak kesahlah...


potonglah sume menda alah kat atas ni.tomato,daun bawang,cili and limau nipis.


 TADA!!!!!dah siap dah sup daging cik jue.......simple giler kan.Nanti klu korang nak buat,letaklah kentang ke carrot ke..best sket ada sayuran.lupa nak cakap,kalau nak pedas lagi,watlah sambal kicap mcm dkt bawah ni.jangan terkejut plak aku letak limau seketul mcm tu dlm mangkuk..propa je tu..nanti korang perahlah.Klu aku,memang suka perah limau bnyak2,baru best.sup yang panas,pedas dan masam2...yummmm!!


~ Jom makan  ~


1 comment:

thanks for your comment dear