cinta hati dinda

bleh berkenalan??

Friday 25 November 2011

Banjir oh Banjir................

Sekarang...boleh kata tiap2 petang hujan...asal nak balik keje je,hujan........tp setakat ni kl tak banjir lagi...

tempat2 lain...dah naik air dah....

johor...terengganu....kelantan baru je nak start naik air..

Kat kampung aku...boleh kata tiap2 tahun banjir...area pasir mas kan memg hot spot...tak sah kalu tak banjir..

tapi nasib baiklah rumah aku kt tmpat tinggi sket...so,kalau banjir pun..air naik sampai ke tangga je..tak masuk dlm rumah pun...

adik aku yg 2 org tu...memang suka la...tergedik2 main air depan umah....siap wat turun pelampung lagi...

terkais2 dlm pelampung tu mcm itik baru belajar berenang!!

Mak aku memg kawal ketat sketlah...risau...yelah time2 banjir ni..mcm2 boleh jadi...kt kampung aku tu,sawah ada...sungai ada...bila banjir...sawah ngn sungai dah tak boleh beza dah...sekali tengok,mcm laut yg luas aje......erk..seram..aku ni,dah la tak pandai berenang...

Adik2 aku..klu nk sngt main...main air depan umah aje..tak pun klu dia nk g main kt hujung kg tu ngn kwn2 dia..memg mak aku pegi jugak..temankan...tak boleh biar mcm tu aje...

Time banjir ni lah...org2 kampung boleh tangkap ikan darat........ikan darat???ikan sungailah...

mcm2 ada...keli,haruan...sepat...puyu.....

Atuk aku pun memg selalu menjala...pastu bawak blik ikan banyak2...penatnya nenek aku nak siang...cian dia..ingat senang ke nak siang ikan darat ni???leceh weii...

time2 hujan ni...bakar ikan puyu...cicah ngn budu..phheeeahhh...sedapnya!!!dah lama tk makan....

Lagi 1,kalau time banjir ni...ada sejenis kangkung...org panggil dia...kankung kuba...(kerbau)!!!nape panggil cmtu?takde nama best sket ke....

erkk..sbb dia besar kot..tk sama mcm kankung biasa tau!!yg ni kita mkn bhgian btg dia aje..memg rangup gila..kita tak goreng okey..mcm wat ulam aje....ms arwah abah aku masih ada..pernah jgk lah aku ikut abah g kat sungai hujung kmpung..kutip kankung ni...

tp ya allah...takutnya...dah lah pakai sampan atuk aku yg cenoit tu...rasa mcm nk terbalik aje...pastu tengok sekeliling mcm laut yg luas je...

dah lah aku tak harap sngt..tak percaya ngn abah aku ni...bukan dia teror sangat kayuh sampan...hahaha...
klu atok aku yg bawak..kira ok lah sket..maklum lah org tua tu dr kecik smpai ke tua dok pegi sungai..mestilah hebat!!!

Masa aku praktikal kt TNB...tahun 2009 kot...

pheah...time hujan,time banjir nilah bnyk keje..ape taknya..pokok tumbang lah..black out la..transformer meletup la...kabel timpa dek pokok la...ishhh...tak pasal2 jadi majlis bandaran skli kena tebang2 pokok sume..

Kat area rantau panjang...kt jeram perdah...memg dh penuh ngn air...

kitaorg yg nk pegi wat keje kt sana pun dh terbantut..tak leh nak pegi...

Kitaorg stop,beli beras...siap leh naik sampan lagi...hahaha...rindunya saat2 tu....



bila perahu tu bergolek2....habis la lencun seluar kitaorg...


ira...aku..syikin..ngn pakcik yani...suka dia dpt mengayuh..sekali tengok pengayuh tu mcm pengacau dodol jek!!!!



Air dah naik kat atas jalan....


keta tak bleh nak lalu dh...



3 comments:

  1. wow! bestnya .. banjir hehe ..
    lama tak naik sampan. Dulu masa budak-budak, banjir je terus buat rakit buluh. Naik je tenggelam rakit buluh tu.

    cik jue.. hati-hati k ..

    ReplyDelete
  2. hehe...tk pndai wat..tu yg tenggelam tu..memg best naik sampan,wlaupun takut,sbb dia tergolek2...tp tkpe,cik jue memg gile main air...

    ReplyDelete
  3. pengalaman yg bermakna ni.....tp harap2 kat PJ ni xbanjir la...time banjir ni sgt takut kot lemas je sbb xtau belenang la

    ReplyDelete

thanks for your comment dear